HISTORIE
- HISTORIE VODN�CH SK�TR� -

SEA-DOO Model 320 My�lenka postavit vodn� sk�tr napadla v �edes�t�ch l�tech dvac�t�ho stolet� bank��e z Arizony, kter� cht�l p�en�st z�itek z j�zdy na motokrosov�m motocyklu na vodu. �lov�k, kter� se svou my�lenkou dotkl �ivota statis�c� lid� na cel�m sv�t� je Clayton Jacobson II.

Ji� prvn� prototyp vodn�ho sk�tru nebyl poh�n�n p��v�sn�m motorem, ale vnit�n�m �erpadlem neboli vodometem (pump-jet). Byl vyroben z hlin�ku a ovl�d�n vzp��men�mi ��d�tky. Jacobson v roce 1965 p�estal pracovat v bankovnictv�, aby se mohl naplno v�noval rozv�jen� sv� my�lenky. Rok pot� dokon�il druh� prototyp tentokr�te u� vyroben� z lamin�tu.

V roce 1967 byl osloven spole�nost� Bombardier Corporation, kter� vyr�b�la sn�n� sk�try pod svou ochranou zn�mkou �SKI-DOO�. Jacobson pro Bombardier vytvo�il vodn� sk�tr pro jednu osobu na n�m� se za j�zdy sed�lo, zn�m� jako �seda�ka� (sit-down). Bombardier ho uvedl na trh v roce 1968 pod sv�m n�zvem �SEA-DOO�. Byl vybaven vzduchem chlazen�m jednov�lcov�m motorem Rotax o obsahu 318cc a v�konu 18 hp. Snad pr�v� d�ky sv�mu mal�mu v�konu a rychlosti (25-30 mph) mu lid� za�ali p�ezd�vat ��elva�. Hlavn� zam��en� spole�nosti Bombardier bylo v t�to dob� na daleko v�t�� trh se sn�zn�mi sk�try. Pr�v� proto a d�ky nedostate�n�mu z�jmu ve�ejnosti p�estala spole�nost vodn� sk�try po t�ech letech vyr�b�t. Ve�ker� patenty a pr�va vyn�lezce byla p�ed�na panu Jacobsonovy v roce 1971 zp�t.

KAWASAKI Model WSAA 440 1973 Jacobson nad�le pokra�oval ve zdokonalov�n� sv�ho vyn�lezu a� do konce v�hradn� licence se spole�nost� Bombarier v roce 1971. Den po jej�m vypr�en� odprodal sv�j patent spole�nosti Kawasaki Heavy Industries. Vyvinul pro ni vodn� sk�tr, kter� byl podobn� jeho p�vodn�mu konceptu designu, ale s obdobou pozice jezdce. Na tomto stroji p�i j�zd� jezdec st�l, byl ozna�ov�n jako �stojka� (stand-up). Kawasaki uvedla tento stroj na trh v roce 1973 pod ozna�en�m �JET SKI�. Prvn� model WSAA byl poh�n�n vodou chlazen�m dvouv�lcem o obsahu 389cc. Jacobson a Kawasaki skon�ili v roce 1976 p�ed soudem. Jacobson �aloval spole�nost Kawasaki, proto�e mu p�ed�asn� vypov�d�la smlouvu a na�kla jej, �e jeho patenty nebyly k v�rob� jejich vodn�ch sk�tr� v�bec nutn�. Spole�nost Kawasaki se d�ky tomu stala na d�le ne� dek�du v�hradn�m v�robcem vodn�ch sk�tr� na sv�t�.

Bylo tomu tak a� do roku 1986 kdy Jacobson, podepsal licen�n� smlouvu se spole�nost� Yamaha Motor Company. A ta pot� v roce 1987 p�edstavila dva typy vodn�ch sk�tr� pod sv�mi n�zvy: �WAVE JAMMER� a �WAVE RUNNER�.

YAMAHA - Wave Jammer 1987 YAMAHA - Wave Runner 1987









Po �sp��ch Jet Ski, Wave Runneru a Wave Jammeru se probudil i Bombardier a v roce 1988 znovu uvedl na trh vodn� sk�try s ozna�en�m Sea-Doo.

Bombardier pozd�ji n�sledovaly i dal�� zna�ky jako Polaris Industries a Arctic Cat, oba dva v�robci ji� od v�roby vodn�ch sk�tr� narozd�l od Hondy upustili. Ta vyr�b� vodn� sk�try Honda AquaTrax od roku 2002.

POLARIS Model SL700 1996ARCTIC CAT - TIGERSHARK Barracuda 1996HONDA AquaTrax 2002









Jako zat�m posledn� p��r�stek na trhu vodn�ch sk�tr� se v roce 2005 na trhu objevila rakousk� firma Hydrospace, kter� se v roce 2007 p�ejmenovala na HSR-Benelli.

HSR-Benelli Modely 2009